keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Lintsiarkea

Toukokuu on livahtanut luvattoman nopeasti ohi. Viimeiset kokeet meni niin että hurahti (ei tosin aina kaikista parhaammalla mahdollisella tavalla, mutta ei kolmosta huonompaa sentään mistään tullut). Tänään kävin viimeistä kertaa yliopistolla, nimittäin aineopinnot rekisteröimässä. Tällä hetkellä miulla ois sit kandidaatintutkinnon kaikki opinnot kasassa, joten periaatteessa saisin tutkintopaperit käteen heti kohan laittaisin paperit hakuun. Käytännössä tosin minun pitää odottaa siihen, että tulen takaisin Japanista (vaihto-yliopiston byrokratian takia). Joka tapauksessa tässä parin viikon aikana on tapahtunut siirtymä yliopistoelämästä lintsiarkeen. Ja oon kyllä tykänny yllättävän paljon muutoksesta!

Lintsillä aloitin tosiaan heti avajaispäivänä 27.4., joten ny jo lähes kuukausi on tullut huvipuistoiltua ja enää kolme kuukautta jäljellä. Lipunmyynti on jo pari edellistä viikkoa sujunut hyvin ja olen saanut uusia haasteita, kun esim. viime viikon maanantaille otin ylimääräisen vuoron laitteissa. Pääsin sit päiväksi Taikasirkukseen piippailemaan rannekkeita ja kuuntelemaan ihanaa sirkusmusiikkia. Lipunmyynnissä oleminen on kivempaa, mutta on kiva nähdä millaista on työskennellä eri hommissa täällä. Seuraavaan listaan minulle oli merkattu pelivuoro, eli pääsen myös näköjään päiväksi jollekin pelille. Ja no huomiseksi otin myös ylimääräisen vuoron, karkkikaupasta! Vaihtelu virkistää! Tosin tää karkkikauppavuoro aloittaa seitsemän päivän työputken, joten voin olla aika naatti sen jälkeen, mutta sit onki viikko vapaata, ku lähden Joensuuhun tulevan kummitytön ristiäisiin!

Pari viime viikkoa on mennyt sika nopeasti ja työntäyteisesti. Vaikka minulla on ollut yli 9 h ja 10 h päiviä niin ei vielä kertaakaan oo tullut sellaista, ettei jaksais tai huvittais mennä töihin. Töissä tietty saattaa tulla tylsää, jos ei oo asiakkaita, mutta sit yleensä voi jakaa tylsyyttään muiden kopissa istuvien myyjien kanssa. Joka päivä oma paikka myös vaihtuu, joten samalla pääsee myös juttelemaan eri ihmisten kanssa ja aika menee ihan rattoisasti, vaikka ois hieman hiljaisempikin päivä. Ja sit ne päivät ku asiakkaita riittää on kans kivoja, koska aika menee tosi nopeasti! Tosi paljon helpotti se ku yliopistolla kaikki loppu, eikä enää tarvii mihinkään opiskella mitään (no tosin tarkoituksena oli japania kesällä opiskella, mutta en ainakaan vielä oo saanu aikaiseksi). Oikeasti sekin, että joskus pääsee töistä viideltä tai kuudelta tuntuu jo ihan lomalta, ku illalla on vapaa tekemään ihan mitä haluaa!! Vapaapäivinäkin oon jaksanut tehdä paljon enemmän kaikkea. Tämänpäiväisen ykkösvapaan olen käyttänyt siivoamiseen, pyykkäämiseen, yliopistoiluun, kaupassa käyntiin ja lenkkeilyyn. Ja ny muutaman tunnin ajan oon yrittänyt miettiä jotain järkevää tekemistä, ettei ehtis tylsistymään (joten päädyin sit blogia päivittämään). Voi olla, että lintsillä työskentely antaa väärän kuvan siitä, millaista työnteko on, mutta ainakin tän perusteella vaihtaisin niin mielelläni opiskelun töihin!

Seuraava päivitykseni tulee toivottavasti olemaan vaihtopaikan varmistumisesta. Viime vuonna tieto oli tullut 1. kesäkuuta, joten toivon, että nyt viikon sisällä vaihto Japaniin varmistuisi. Hieman on ajatuksissa pyörinyt tuo vaihto ja välillä on ehtinyt taas tulemaan se "ei-en-mie-halua-liikaa-asioiden-järjestelemistä"-tunne, ku oon miettiny mihin mie kaikki miun tavarat varastoin vuodeks yms. mutta jotenki osaan suhtautua kaikkeen ny vähän rennommin, ku kuiteski olin jo Leipzigissa vuoden. Kyllä kaikki järjestyy, pakko. Rahatilanne on tietty toinen, mikä ahdistaa, mutta yritän ny kesän kiristää vyötä (eli jättää ylimääräiset reissut ja ostokset väliin) ja saada säästöön neljä tonnia kesätöistä. Ainakin 3000 euroa on pakko saada, mutta tonni enemmän ois tietty aina plussaa. En haluais sitä opintolainaakaan nostaa ja jotenki oon luovuttanut sen suhteen, että mitään stipendejä saisin... Mutta noh katellaan, loppukesästä alkaa sit budjetti ehkä paremmin hahmottua ku tietää miten säästeliäästi oon onnistunut elämään ja toisaalta, miten paljon oon onnistunut töitä tekemään.

Kesä on lähtenyt aurinkoisesti käyntiin, toivottavasti jatkuu samaan malliin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti